Avtals- och leveransvillkor för Pargas stads nätbutik

Datum då villkoren träder i kraft: 5.11.2024

Nätbutikens tjänster och produkter säljs av Pargas stad (FO-nummer 0136082-5). 

Kontaktuppgifter:
Pargas stad
Strandvägen 28
21600 Pargas
ekonomi@pargas.fi
Ulla Andersson 044 358 5948
Camilla Melén 044 358 5945

1. Beställning från nätbutiken

Dessa avtals- och användarvillkor tillämpas på beställningar och leveranser från nätbutiken och kunden förbinder sig till dem när hen skickar in sin beställning. Om produkten eller tjänsten är förenad med särskilda villkor, förbinder sig kunden också till dem.

Produkterna beställs på adressen webshop.pargas.fi via nätbutikens varukorg. Beställning från nätbutiken förutsätter inte registrering. Kunden ska i nätbutiken lämna de obligatoriska uppgifter som behövs för beställning, betalning och leverans av produkter och tjänster. Fälten för de obligatoriska uppgifterna i nätbutiken är markerade med tecknet *.

För alla betalda beställningar skickas en automatisk beställningsbekräftelse till den e-postadress som kunden uppgett. I beställningsbekräftelsen anges de beställda produkterna och tjänsterna, deras pris (med specificerad moms), betalningssätt, leveranssätt och eventuella leveranskostnader.

För närvarande är det bara möjligt att beställa produkter från nätbutiken till en överenskommen hämtningsplats.

Det har upprättats en dataskyddsbeskrivning  som gäller behandlingen av personuppgifter i nätbutiken.

2. Betalning och betalningssätt

Produkterna och tjänsterna betalas i samband med beställningen. En lyckad nätbetalning krävs för att beställningen ska kunna levereras.

Nätbetalningen sker med en skyddad förbindelse via tjänsten Paytrail. Tjänsten innefattar de finska bankernas nätbetalningstjänster, Nets Ab:s kortbetalningstjänst (Visa och MasterCard) och tjänsten ePassi. Motions- och friluftstjänster får köpas med ePassi endast för personligt bruk.

Betalningen sker på betaltjänstleverantörens nätbetalningsplattform. Betaltjänstleverantören ansvarar för att plattformen fungerar och för dess funktioner.

Efter lyckad betalning kommer kunden automatiskt tillbaka till Pargas stads nätbutik och får ett meddelande om att betalningen har lyckats.

3. Priser och moms

Vid beställningar från nätbutiken gäller det pris som visas i nätbutikens prislista och i varukorgen vid beställningstidpunkten. Rätt till prisändringar förbehålls. Alla priser anges i euro (EUR). 

De priser på produkter och tjänster som syns i nätbutiken inkluderar vid var tid gällande moms. Momsens andel specificeras i nätbutikens varukorg och i beställningsbekräftelsen.

4. Hävning samt ånger och retur

Kunden har inte ångerrätt på tjänster som köps i nätbutiken. Däremot har Pargas stad rätt att häva köpet, om tjänsten måste ställas in på grund av ett för litet antal deltagare, ett oöverstigligt hinder eller någon annan motsvarande orsak. Då återbetalas köpesumman till kunden på samma betalningssätt som betalningen har gjorts.

På oanvända produkter som köps i nätbutiken har kunden 14 dygns ånger- och returrätt. Om kunden vill utnyttja sin ånger- och returrätt, ska hen kontakta kontaktpersonerna för nätbutiken.

5. Administration av tjänsten, dess tillgänglighet och fel

Pargas stad gör sitt bästa för att nätbutiken ska fungera felfritt och utan avbrott. Pargas stad har rätt att avbryta nätbutikens verksamhet på grund av ändringar, förnyelser eller tekniska orsaker i anslutning till nätbutiken eller på grund av reparations-, installations- eller servicearbeten i datakommunikationsnätet eller annan liknande orsak eller om lagstiftningen eller ett myndighetsförordnande förutsätter det. Man strävar efter att planera in avbrotten så att de inte orsakar oskäliga olägenheter för kunden.

Pargas stad ansvarar inte för fel som beror på avbrott eller fel i tredje parts datakommunikationsförbindelser eller andra datakommunikationstjänster. Pargas stad ansvarar inte heller för fel som beror på att kunden använder nätbutiken i strid med anvisningarna eller avtals- och leveransvillkoren för nätbutiken eller som annars orsakas av kunden.

6. Informationssäkerhet

Nätbutiken är skyddad med SSL-protokoll. Kunden ansvarar för att sköta informationssäkerheten i sina egna informationssystem på ett korrekt sätt. Pargas stad förvarar alla uppgifter som gäller kunden eller som denna sänt på ett konfidentiellt sätt. Pargas stad ordnar informationssäkerheten i sin nätbutik på ett allmänt godtagbart och effektivt sätt och strävar efter att genom lämpliga tekniska och organisatoriska lösningar förhindra att obehöriga får tillträde till informationssystemen.

Det har upprättats en dataskyddsbeskrivning som gäller behandlingen av personuppgifter i nätbutiken.

7. Utrustning, programvaror och förbindelser

Kunden ansvarar själv för anskaffning av den utrustning och de programvaror och nätförbindelser som behövs för användning av nätbutiken, för att de fungerar och för de kostnader som dessa föranleder. De får inte orsaka störningar eller andra olägenheter för nätbutiken eller andra som använder nätbutiken.

8. Skadeståndsansvar

Pargas stad svarar gentemot kunden endast för de direkta skador som staden av vållande har förorsakat genom att bryta mot avtalet. Om det kan konstateras att det är fråga om ett fel från Pargas stads sida, kan kunden ersättas för kostnader som tagits ut av denna utan grund i nätbutiken.

Pargas stad är inte skyldig att betala skadestånd eller andra indirekta eller direkta ersättningar eller gottgörelser till följd av störningar eller fel som nämns i punkt 5.

Pargas stad är inte heller skyldig att betala skadestånd eller andra indirekta eller direkta ersättningar, om den tjänst som kunden köpt ställs in på de grunder som nämns i punkt 4.

9. Oöverstigligt hinder

Ett oöverstigligt hinder (force majeure) befriar Pargas stad från dess skyldigheter beträffande nätbutiken, om det förhindrar eller oskäligt försvårar en prestation i anslutning till nätbutiken. Som oöverstigligt hinder betraktas brand, jordbävning, översvämning, explosion, strejk eller annan arbetsinställelse, myndighetsförordnande, störningar i energidistributionen, brist på råvaror eller förnödenheter, kabelstörningar eller andra störningar i datakommunikationen som orsakas av eller beror på utomstående eller någon annan liknande orsak som inte har varit känd och som inte rimligen har kunnat förutses. Pargas stad informerar om ett oöverstigligt hinder på nätbutikens webbplats så snart ett oöverstigligt hinder uppstår, om detta är möjligt.

10. Ändring av avtals- och leveransvillkoren

Pargas stad har rätt att ändra dessa avtals- och leveransvillkor för nätbutiken efter att ha informerat om ändringarna i nätbutiken i god tid innan de träder i kraft.

11. Avgörande av tvister

Eventuella meningsskiljaktigheter om avtal som ingåtts via nätbutiken ska alltid i första hand lösas genom förhandlingar mellan kunden och Pargas stad.

Om ingen överenskommelse nås vid förhandlingarna, avgörs avtalstvisten vid Egentliga Finlands tingsrätt genom tillämpning av finsk lagstiftning.